1) MTV - Mæt, Tør, Varm
For at kunne koncentrere sig og lære, skal de grundlæggende behov være opfyldt. Det gælder ikke mindst udendørs, hvor omgivelserne og vejret er foranderlige og kan distrahere. Hvis man er sulten eller fryser, er det stort set umuligt at lære noget. Sørg derfor altid for, at eleverne er Mætte, Tørre og Varme.
2) Vælg et godt sted – med god plads
Når du skal vælge dit sted, så husk at blæst, kulde, varme, regn, kraftig sol og underlaget har stor betydning for elevernes koncentration.
Undgå blæst og direkte sol. Sæt evt. en presenning op for at give ly og skygge. Det kan også hjælpe med at skabe et rum omkring jer, hvis I f.eks. skal arbejde på en boldbane.
Og så SKAL der være god plads til jer alle sammen, så vi ikke spreder smitten!
3) Der skal være roligt omkring jer
Find et sted der er roligt. Meget kan tage elevernes opmærksomhed og forstyrre: Hunde der luftes, larmende lastbiler, supermarkeder, smådyr, pinde og flotte sten.
Accepter at et par elever har fingrene i jorden eller kigger på skyerne - det er ikke sikkert de er vant til at have tid og plads til det.
4) Mere afveksling og flere pauser
Skift hyppigt mellem stillesiddende opgaver og bevægelse. Og fordi der er mere der kan fjerne fokus, så er det en god idé at være klar på mange ændringer og skift.
5) Udnyt stedet
Benyt jer af de fysiske rammer når I skal lave aktiviteter. F.eks. til undersøgelser af stedet eller gruppearbejde under hver sit træ.
På de mindste klassetrin er det oplagt at lade matematik og sprog være centrum for en undersøgelse af jeres nye læringsrum. Tæl og beskriv hvad I ser omkring jer.
6) ”Den døde mus-pædagogik”
Uforudsete hændelser er muligheder! Uderum forærer os samtaler og oplevelser, som vi ikke ellers får – og som vi ikke kan komme udenom. Passerer man f.eks. en død mus på skovstien, vil eleverne være optaget af det døde dyr. Og før I kan komme videre med det planlagte, så må I få talt ud om den døde mus. Musen var ikke planlagt, men den er en oplagt mulighed for en spændende snak. Vær parat til at skifte spor og improvisere når I er ude.
7) Materialer til udeundervisning
Der er ingen tavle eller smartboard. Wi-fi til iPads kan være fraværende. Vi anbefaler skriveunderlag, blyanter og siddeunderlag til eleverne.
8) Toiletter og hygiejne
Sørg for at der er adgang til toilet og håndvask. Hvis I tager længere væk fra skolen, f.eks. i skoven eller på et overdrev et stykke væk, så vil I have stor glæde af: Toiletpapir, vand til håndvask, håndsæbe og rigeligt sprit. Køb et par store vanddunke eller plastikflasker med vand til håndvask - og ha' rigeligt med!
9) Madpakkerne skal være solide
Appetitten stiger i takt med mængden af frisk luft. Hold eventuelt flere små spisepauser for at holde energiniveauet i balance, og vær forberedt på at eleverne bliver mere og tidligere sultne end normalt.
10) Der findes både dårligt vejr og dårlig påklædning
Ha' tøj på til vejret! HA' – TØJ – PÅ – TIL – VEJRET! Vi kan ikke sige det nok - det kan være altafgørende for, om jeres undervisning lykkes. Og det gælder også de voksne:-)